Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kříž s šátkem

30. 01. 2017 14:08:24
Víra je soukromým vyjádřením vztahu člověka k Bohu a nošení jejích symbolů tak může být chápáno zejména v případech, kdy jejich nositel trvá na jejich nošení i tam, kde je to nepřirozené, jako první krok k misijní činnosti.

Rozsudek ve věci nošení šátku při výuce na jedné pražské střední škole sice ještě není konečný a vzhledem k občasné nepředvídatelnosti výroků naší justice se zatím nedá napsat, že jej potvrdí i soud vyšší instance, ale jedna věc se zdá býti jistou.

Ti, kdo očekávali jednoznačný postoj soudu k nošení šátku, jsou zklamáni, ať už patří ke kterékoliv straně sporu. Soud však nemohl rozhodnout jinak. Neexistuje totiž žádný obecný důvod, kvůli kterému by mělo být nošení šátku zakázáno; existují pouze okolnosti, kdy je jeho (ne)nošení namístě.

Pro nošení šátku platí stejně jako pro řadu jiných součástí oděvu nebo ozdob jediné pravidlo, a tím je přiměřenost dané situaci. Na to však není potřeba zásahů ombudsmana nebo soudních verdiktů; na to stačí obyčejný rozum a cit, pokud ovšem nejsou zatíženy dogmatem.

Často se objevuje srovnání dvou symbolů - šátku a kříže. Oba mají něco společného - ani jeden z nich není možno jednoznačně spojovat s vírou. Důkazy pro to, že nošení šátku není jednoznačným symbolem islámu, snad není třeba předkládat - stačí se dívat kolem sebe nebo zavzpomínat. Podobně je na tom kříž. Pochybuji o tom, že by si dnes někdo spojoval organizace Červeného kříže s náboženskou činností.

Zároveň se však oba symboly nejméně ve dvou věcech liší. Křížek nosí bez rozdílu muži i ženy a ani úplný zoufalec v něm nemůže vidět symbol rozdílného přístupu k pohlaví. Šátek na muži je však spíše výjimkou, a tak se náznaky toho, že šátek je přinejmenším některým ženám vnucován proti jejich vůli, objevují běžně.

Dalším rozdílem je skutečnost, že šátek je viditelný už z dálky, zatímco o křížku může velmi často vědět jen ten, kdo jej nosí.

Víra je velmi soukromým, neváhám napsat intimním vyjádřením vztahu člověka k Bohu a okázalé nošení jejích (ač třeba domnělých) symbolů tak může být chápáno zejména v případech, kdy jejich nositel až hystericky trvá na jejich nošení i tam, kde je to nepřirozené, jako první krok k misijní činnosti.

Jistě, je to jen drobnost, ale, jak říká čínské přísloví, i ta nejdelší cesta začíná prvním krokem.

Je zřejmé, že zakazovat nošení šátků nebo jiných doplňků a ozdob obecně je nesmyslem, ale trvat na jejich odložení tam, kde pro to existují oprávněné důvody, je zcela na místě a nelze je považovat za diskriminaci.

Autor: Emrich Sonnek | pondělí 30.1.2017 14:08 | karma článku: 21.04 | přečteno: 498x

Další články blogera

Emrich Sonnek

Adolf aneb nomen – omen

Jsou jména, která sice kdysi byla oblíbená, ale pak se některý z jejich nositelů zapsal do dějin tak neblaze, že to zkazil i všem sympaťákům a jejich výskyt klesl až k nule. A právě k takovým patří jméno Adolf.

17.6.2017 v 15:31 | Karma článku: 18.84 | Přečteno: 564 | Diskuse

Emrich Sonnek

Marcelám k svátku

Už od začátku roku se na Facebooku každý den objevují verše věnované těm, které a kteří právě slaví svátek. Nabízím Vám aktuální ochutnávku:

20.4.2017 v 16:50 | Karma článku: 13.43 | Přečteno: 199 | Diskuse

Emrich Sonnek

Blues

V Centrálním parku volně navazujícím na Prokopské údolí je menhir obklopený třinácti stromy podle keltského lunárního kalendáře. Jako všechny ostatní menhiry připomíná postavu. Ale co ta postava drží v levé ruce?

12.4.2017 v 15:16 | Karma článku: 13.37 | Přečteno: 189 | Diskuse

Emrich Sonnek

Procházka po mořském dně

Kvůli tomu, že Shakespeare v Zimní pohádce umístil Čechy na mořský břeh, se mu jeho vrstevník Ben Jonson posmíval. Pro básníka Jiřího Žáčka je to dárek od Shakespeara, který potěší a je pro pěší.

10.4.2017 v 15:59 | Karma článku: 13.32 | Přečteno: 144 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Peter Szendy

7 pilířů pseudohumanismu - část první

Ano..7 pilířů pseudohumanismu – takto se měl článek jmenovat a o nich měl článek pojednávat...(ještě mám zadat alespoň 6 znaků, abych splnil podmínky perexu, ale méně, než kolik jich má následující věta, no to je skvělé)

22.9.2017 v 19:20 | Karma článku: 17.81 | Přečteno: 332 |

Jan Ziegler

Odboráři lidem škodí a moc

Řekl bych dokonce, že ještě víc než alkohol a cigarety. Oni sice tvrdí, že hájí zájmy zaměstnanců, ale svými skutky dělají opak. Jestliže brání snižovaní odvodů za pracovníky, brání i zvyšování platů.

22.9.2017 v 19:16 | Karma článku: 13.44 | Přečteno: 281 | Diskuse

Jiří Turner

Teroristi v Čechách nekřičí: „Allahu akbar!“ Řvou: „Uber!“

Tak už je to i u nás! Jedni vyhrožují blokádou Prahy a likvidací konkurence a druzí chtěli vyhodit do vzduchu vojenský vlak. Ti první našli inspiraci v 90. letech u mafiánů od Thorgesu a ti druzí se asi zhlídli v Bakuninovi.

22.9.2017 v 19:06 | Karma článku: 9.75 | Přečteno: 253 | Diskuse

Karel Trčálek

Jak to, že soud osvobodil anarchisty obžalované z útoku na vlak?

Anarchisté byli ovšem obžalováni toliko z přípravy útoku, ne útoku samotného. Ale taková manipulace s fakty už k práci našeho blogera používajícího falešnou identitu (stejně jako policejní a jiní agenti), už tak nějak patří

22.9.2017 v 18:21 | Karma článku: 7.98 | Přečteno: 368 | Diskuse

Hana Rebeka Šiander

Kdopak by si nepamatoval jádrové mýdlo s jelenem?

Schichtovo jádrové mýdlo s jelenem, ale i prací prostředky Namo či Merkur, mýdlo Soté mink, vody po holení jako Pitralon a Olimon. Výrobky, které nás provázely desítky let za Československa, ožívají! Schicht vstal z mrtvých!

22.9.2017 v 15:25 | Karma článku: 13.16 | Přečteno: 264 | Diskuse
Počet článků 150 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 947

Přiznávám, že nic z toho, co jsem napsal, píšu nebo se chystám napsat, není pravda, ale jen můj pohled na věc. Jediná jistota, kterou vám mohu poskytnout, je, že četbou mých textů přijdete o větší než malé množství svého času.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.