Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak jsem zaplatil školné

Člověk se učí celý život. Často je ta výuka zdarma, ale někdy musíme za učení zaplatit a pak je namístě otázka, zda cena je úměrná nově nabytému poznání.

Při běžném nákupu v jednom obchodním řetězci jsem pohledem na cenovky zjistil, že zboží, které už jsem si dal do košíku, je pro členy klubu o dost levnější. No, když je to takhle, mohl bych si stáhnout aplikaci a tu slevu získat, napadlo mě a hned jsem to zkusil. Na Seznamu jsem zadal název té zázračné karty a už jsem měl na obrazovce svého mobilu vstupní formulář do slevového ráje.

Začal jsem vyplňovat požadované údaje a nějak mi, již pár let důchodci, nedošlo, že po mě chtějí i číslo mé platební karty. Já vím, mělo mě o zarazit, ale požadované údaje jsem vyplnil a po odkliknutí poslední položky jsem na na obrazovce hledal ikonu požadované aplikace. 

Pátral jsem pozorně, ale aplikaci jsem hledal marně. Možná musím restartovat mobil, napadlo mě, ale ani poté se ikona na obrazovce neobjevila. Zato se tam objevila zpráva z mé banky: "Dobrý den, platbu kartou ****5459 v obchodě SCANBLE jsme zamítli kvůli nedostatečnému zůstatku. Pošlete si prosím na účet peníze."

O existenci obchodu SCANBLE jsem až do dnešního dne neměl tušení, ale než jsem stačil udělat cokoliv dalšího, banka mi poslala zprávu téhož znění. Okamžitě jsem otevřel svou bankovní aplikaci a jal se pátrat, o jakou platbu by mělo jít.

Když jsem nenašel žádný údaj v zamítnutých platbách, zkusil jsem napsat dotaz, ale protože jsem nevěděl, jak rychle se dočkám odpovědi, zároveň jsem začal komunikovat s umělou inteligencí - asistentkou Anetou.

Umělá inteligence asi časem zvládne leccos, ale zatím je to batole v plenkách. Na mé sdělení, že mi byla zamítnuta platba v obchodě, ve kterém jsem v životě nebyl, reagovala pokynem: "Doplňte si peněžní hotovost na svém účtu."

Po trojím opakování písemném i ústním, s pečlivou a pomalou artikulací, stále trvala na svém, ale nakonec mi poradila, abych své požadavky formuloval v jednoduchých větách, nikoliv souvětích nebo naopak jednoslovných vyjádřeních.

Pochopil jsem, že tady neprorazím a jal se hledat telefonní číslo na lidskou bytost, která snad pochopí, že to poslední, co bych chtěl, je navyšovat peněžní hotovost na účtě, který je zjevně v ohrožení.

Přímo v aplikaci jsem telefonní číslo nenašel, takže znovu do vyhledavače.

Podařilo se, číslo mám a volám do své pobočky. Ústřednu sice rovněž ovládá umělá inteligence, ale té jsem relativně snadno vysvětlil, kam mě má přesměrovat.

Konečně, po několika dalších minutách čekání, způsobených zjevně řešením jiné patálie někoho, kdo se dovolal dříve, jsem konečně mluvil s živou bytostí - ženou, která po stručném popisu mého počínání v předchozích minutách pochopila, co potřebuji.

"Musíme zrušit vaši platební kartu. Já vás teď přepojím na kolegyni, která to má na starosti. Možná to bude chvilku trvat."

Kolegyně byla stejně vstřícná a profesionální. Kartu okamžitě zablokovala a řekla mi, že mi vystaví novou. Na dotaz, kdy si pro ni můžu přijít, odpověděla, že ji dostanu poštou do deseti dnů. Naštěstí mám ještě další dvě platební karty, takže smrt hladem mi nehrozí. Zeptal jsem se ještě, co je to za obchod a jaké platby mi byly zamítnuty.

"To vám řekne kolegyně. Já vás na ni přepojím."

Tak jsem během chvilky mluvil už se třetí ženou a ta mi prozradila, že když jsem neopatrně vyplnil údaje ze své karty do formuláře, který na mě nečekaně vyskočil tam, kde jsem očekával formulář obchodního řetězce, někdo se okamžitě pokusil vybrat vyšší částku. Taková ale na účtu nebyla, tak ji snížil na dvě třetiny. Ani pak ovšem neuspěl. Přesto to zkusil do třetice a konečně zaznamenal úspěch.  A jakou částku vlastně získal?

Celý život tvrdím, kudy chodím, že mám štěstí a pořád čekám, kdy se to změní. A ono to trvá stále. Tentokrát mě zachránil můj zvyk nenechávat příliš velké částky na běžném účtu. Peníze na něj převádím ze spořícího účtu až když se chystám nakupovat a někdy dokonce až v obchodě těsně před placením. Obyčejná debetní karta tak má téměř vlastnosti karty kreditní.

Na mém účtu bylo v kritické chvíli pár haléřů přes třicet pět korun. Útočník Zkoušel nejprve vybrat asi osm set padesát, pak to snížil na necelých pět set a nakonec vybral 1,25 dolarů, což mě stálo třicet korun a patnáct haléřů.

Na to, jak neopatrně, ba přímo hloupě jsem si počínal, je to částka mizivá.

 

Autor: Emrich Sonnek | čtvrtek 22.2.2024 16:44 | karma článku: 16,95 | přečteno: 451x
  • Další články autora

Emrich Sonnek

Slovenské ženy - světové rekordmanky ve střední délce života

Jenom teď nevím, jestli ty údaje v článku mám považovat za omyl, dezinformaci, lež nebo nepodloženou informaci.

7.2.2024 v 17:15 | Karma: 12,41 | Přečteno: 285x | Diskuse| Společnost

Emrich Sonnek

Kdo ještě důvěřuje vládě?

Tato vláda selhává téměř ve všem svém konání. Situace před volbami byla špatná a představitelé dnešní vládní koalice to mohli přinejmenším tušit. Přesto slibovali, že nebudou zvyšovat daně.

12.12.2023 v 17:42 | Karma: 37,07 | Přečteno: 4517x | Diskuse| Společnost

Emrich Sonnek

Stiskni, nebo to riskni

Pochybuji, že na světě existuje jiná ulice, kde se na pouhých osmdesáti metrech dokáže někdo zbavit takového množství právě načerpaných pohonných hmot, jako někteří jedinci tady.

26.10.2023 v 14:42 | Karma: 14,79 | Přečteno: 366x | Diskuse| Společnost

Emrich Sonnek

Cena soukromí

Belgický cyklista, údajně dědeček sedmi vnoučat, na Vánoce roku 2020 na zasněžené cestě záměrně kolenem srazil pětiletou holčičku, protože mu překážela v cestě, dostane odškodné, jehož výše dosud nebyla stanovena.

15.9.2023 v 14:04 | Karma: 20,15 | Přečteno: 514x | Diskuse| Společnost

Emrich Sonnek

Trpí Putin schizofrenií?

Pro Ilju Iljiče z Ruska je každá cestička kluzká. Má se za dobrého chodce, ale když přičichne k vodce, zhusta si natluče ústa.

13.9.2023 v 9:09 | Karma: 16,76 | Přečteno: 280x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Rusové v noci ničili ukrajinskou infrastrukturu, znovu útočili i na Charkov

27. dubna 2024  8:05,  aktualizováno  10:41

Sledujeme online Rusko v noci na sobotu zaútočilo na energetickou strukturu Ukrajiny. Ve třech oblastech poškodili...

Zemřel Robert Kvaček. Spisovateli a uznávanému historikovi bylo 91 let

27. dubna 2024  10:10,  aktualizováno  10:24

Ve věku 91 let zemřel historik a spisovatel Robert Kvaček. Ten patřil k největším osobnostem...

Neapol zasáhlo zemětřesení o síle 3,9. Ohnisko se nacházelo na svahu sopky Vesuv

27. dubna 2024  9:52

Oblast kolem sopky Vesuv nedaleko jihoitalské Neapole v sobotu ráno zasáhlo zemětřesení o síle 3,9....

Veřejnoprávní média by neměla mít zisk z reklamy, zní z Asociace komerčních televizí

27. dubna 2024  9:41

Mediální manažerka Klára Brachtlová už rok stojí v čele Asociace komerčních televizí (AKTV). Tu...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 258
  • Celková karma 14,68
  • Průměrná čtenost 881x
Přiznávám, že nic z toho, co jsem napsal, píšu nebo se chystám napsat, není pravda, ale jen můj pohled na věc. Jediná jistota, kterou vám mohu poskytnout, je, že četbou mých textů přijdete o větší než malé množství svého času.