Kam směřuje naše školství?
Snad všichni už víme, že studenti dostali v didaktickém maturitním testu následující ukázku z britského satirického seriálu Jistě, pane ministře:
"Takže takhle to je? Opět zrazen? A kolegou z kabinetu! Zatracený Basil Corbett! Když začnu myslet na Basila Corbetta, hned mi ***** Iškariotský připadá sympatičtější. Basile Corbette, udav se těmi třiceti stříbrnými!" Na místo hvězdiček doplňte správné jméno.
To bylo úkolem českých maturantů při písemné části státních maturit. Jenže při čtení ukázky ze seriálu Jistě, pan ministře, řada maturantů nejen nepřišla na to, že jde o Jidáše, ale dokonce se svou hrubou neznalostí neváhala „pochlubit“ na sociálních sítích.
Bývaly doby, kdy lidé s maturitou patřili k výkvětu společnosti. Jestliže někteří dnešní maturanti mají problém s Jidášem, vyvolává to nutně otázku, zda jsou schopni vůbec vnímat jemný inteligentní humor, nebo jsou odkázáni na Novácké estrády či vtipy vyprávěné po sedmém pivu.
Naštěstí pořád platí, že nejvíc duní prázdný sud, takže jsem přesvědčen, že se ozvala nemlčící menšina, které chybí nejen vzdělání, ale i smysl pro jemný humor a troška nadhledu.
Je pochopitelné, že u maturitní zkoušky může zapůsobit stress. Otázek je mnoho, času málo, výsledek zkoušky důležitý. Přesto si myslím, že člověk alespoň předstírající vzdělanost odpověď na tuto otázku musí znát a pokud ji nezná, neměl by si hlasitě stěžovat na zadání, ale v tichosti se dovzdělat. Při velkém počtu otázek stejně na jedné špatné odpovědi nesejde.
Škola je často terčem kritiky, že učí zastarale, příliš velký důraz klade na fakta a nepřipravuje žáky pro život, protože některá fakta zastarají ještě dříve, než žák opustí školu. Na druhou stranu se bez určitého objemu faktických znalostí neobejdeme ani v době superrychlého internetu, nehledě k tomu, že bez znalosti souvislostí ani nepoznáme, jestli je nalezená informace správná. Je to stejné, jako když slepě věřím kalkulačce a nepoznám, že výsledek byl zkreslen tím, že jsem místo některé číslice omylem sáhl na desetinnou čárku.
Jak by tedy měla moderní škola vypadat? Myslím si, že by měla především v žácích povzbuzovat obyčejnou zvědavost nebo řekněme zájem. Zvědavost, jak funguje svět, jak se vyvíjí, kam směřuje. Žáci, kteří tuto zvědavost nepociťují, by se raději měli věnovat řemeslu a k pokusům o získání maturitního vysvědčení se vrátit, až pochopí, že bez zájmu by byli jen brzdou pro ty, kteří dostatečně zvědaví jsou.
Druhou věcí, kterou by škola měla u žáků rozvíjet, je schopnost učit se. Učit se, to není sedět nad učebnicí, snažit se zapamatovat nic neříkající věty a přitom nadávat, že biflování je k ničemu. Spíše je to hledání toho podstatného v textu a zároveň souvislostí mezi novými poznatky a tím, co už vím, abych tak do základní sítě poznání navázal další uzlíky, které mi zase příště pomohou lépe se orientovat ve studovaném problému. Čím hustší tato síť je, tím snadněji se na ní zachytí další informace. Učení se, to by zároveň měla být i polemika s autorem textu. Dokonce si myslím, že by autoři učebnic občas mohli v textu záměrně ponechat nějaké chyby, aby tak provokovali žáky k jejich hledání. Jen máloco člověka motivuje silněji než snaha odhalit chybu „autority“.
Bez porozumění textu je učení skutečně jenom tupým memorováním, které nemá šanci zanechat v člověku trvalou stopu. Když různé naše „celebrity“ okázale dávají najevo, že jim škola nic nedala, dokazují tím jen to, že smysl a význam vzdělání nechápou dodnes.
Třetí věc, kterou by škola měla rozvíjet, je logické myšlení. Teprve to umožňuje získané znalosti využít (nejen) ke svému prospěchu a tvořit něco nového.
Ani jedno z výše uvedeného však nejde dosáhnout bez skutečného zájmu na obou stranách. Chceme-li skutečně rozvíjet vzdělanostní společnost, nedosáhneme toho tak, že všem rozdáme pokud možno bezbolestně maturitní vysvědčení a vysokoškolské diplomy. Vysoký podíl držitelů těchto listin v populaci sice na první pohled vypadá hezky, ale pokud je to za cenu snižování nároků na ně, kterého jsme dnes svědky, degraduje to nakonec i ty, kteří by dokázali obstát i v těch nejpřísnějších podmínkách.
Historie zná řadu velmi úspěšných lidí, kteří neměli téměř žádné formální vzdělání. Jsem si ale jist, že ani zvědavost, ani schopnost a ochota učit se, ani logické myšlení jim nechyběly.
Emrich Sonnek
Jak jsem zaplatil školné
Člověk se učí celý život. Často je ta výuka zdarma, ale někdy musíme za učení zaplatit a pak je namístě otázka, zda cena je úměrná nově nabytému poznání.
Emrich Sonnek
Slovenské ženy - světové rekordmanky ve střední délce života
Jenom teď nevím, jestli ty údaje v článku mám považovat za omyl, dezinformaci, lež nebo nepodloženou informaci.
Emrich Sonnek
Kdo ještě důvěřuje vládě?
Tato vláda selhává téměř ve všem svém konání. Situace před volbami byla špatná a představitelé dnešní vládní koalice to mohli přinejmenším tušit. Přesto slibovali, že nebudou zvyšovat daně.
Emrich Sonnek
Stiskni, nebo to riskni
Pochybuji, že na světě existuje jiná ulice, kde se na pouhých osmdesáti metrech dokáže někdo zbavit takového množství právě načerpaných pohonných hmot, jako někteří jedinci tady.
Emrich Sonnek
Cena soukromí
Belgický cyklista, údajně dědeček sedmi vnoučat, na Vánoce roku 2020 na zasněžené cestě záměrně kolenem srazil pětiletou holčičku, protože mu překážela v cestě, dostane odškodné, jehož výše dosud nebyla stanovena.
Emrich Sonnek
Trpí Putin schizofrenií?
Pro Ilju Iljiče z Ruska je každá cestička kluzká. Má se za dobrého chodce, ale když přičichne k vodce, zhusta si natluče ústa.
Emrich Sonnek
Úvaha poněkud nekorektní
Ale Antonín je trpělivý a umí si počkat. Došlo mu, že zvýšení jeho základní mzdy by se promítlo do nákladů i v dalších letech, a to už se zase energie může prodávat za úplně jiné ceny.
Emrich Sonnek
Prezident a důchodci
Čtyři miliardy korun, o které stát údajně přijde "pozdním" podpisem prezidenta republiky, jsou ve srovnání s tím pakatelem pod hranicí rozlišovacích schopností i velmi bystrého pozorovatele.
Emrich Sonnek
Neblahé dědictví srpna '68
Štěpán z Doks šňupá koks. Ve sněmovně přitom vede tuhé boje proti povolení měkkých drog. A to je paradox
Emrich Sonnek
Neznámá
Můj doprovod ztuhne a obrací se k odchodu. Dobrý trik, myslí si možná v duchu. Ano, je to můj trik, ale jiný, než si myslí ona. Zastavím ji: "Počkejte, nějak to vyřešíme."
Emrich Sonnek
Policejní prezident chce ulevit přetížené policii
Bože, kéž jsem policajtem, to je vyražení! Koho chce, toho si chytne a dá do vězení. A tam, kde ho vidět nechce, tam zločinu není.
Emrich Sonnek
Obrázky ze života na českých řekách
Životadárná voda z českých řek odtéká příliš rychle do moře a nezdrží se tu ani chvíli. Kdybychom je kdysi nezkrátili, mohli jsme z nich mít větší užitek.
Emrich Sonnek
Několik souvětí z Prahy
Ve městě sta věží běžím po nábřeží, u nohou mi leží řeka, na níž svěží vánek vlnky čeří.________________________
Emrich Sonnek
Vzpomínky na Ostravsko
Ostravaku, Ostravaku, pozname tě po zobaku. Nemame v tom zmatky, bo ty ho maš kratky. To je jeden z hlavnich znaku.
Emrich Sonnek
Pár slov ze západu Čech
Západní Čechy poseté lázněmi zdají se mnohdy být rájem na zemi. Ale každá mince má dvě strany a tom asi pes je zakopaný. Nebo to možná jen zdá se mi.
Emrich Sonnek
Bolestné zrání Bořivoje Zajíčka
„No jo, ale ty ses vdávala v osmnácti.“ „Tenkrát to bylo normální. Některé kamarádky se vdaly ještě dřív.“ „A když byl chlap ještě po Kristových letech svobodný, platil kozlovskou daň ze mzdy,“ vpadne jí tentokrát do řeči Bořivoj,
Emrich Sonnek
Nástrahy dopingu
Pořadatelé, kteří jej před hodinou a čtvrt odháněli z lepších startovních pozic, si teď zčásti sypou popel na hlavu, zčásti začínají stále hlasitěji naznačovat doping nebo podvod.
Emrich Sonnek
Globální změna - věčné a vděčné téma
Tvrdit takový nesmysl ovšem může jen ten, kdo nezná dějiny naší planety ani na úrovni absolventa základní školy. Že by takový nesmysl pronesl renomovaný vědec, mi připadalo nemyslitelné, a tak jsem zkusil pátrat.
Emrich Sonnek
Léto třikrát a dost
Ach, to je zas hic! Již pár dnů bych chtěl jen pít a mít klid. Nic víc. (Drobné variace na letní téma)
Emrich Sonnek
Sběrači
Každé zrnko rýže, čočky či ovsa je živým organismem. Umírá teprve vařením a konzumací. Počet usmrcených organismů, tedy mrtvol v žaludku právě nasyceného vegana je tak nepochybně vyšší, než je tomu u masožravce.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 258
- Celková karma 14,67
- Průměrná čtenost 881x