Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kříž s šátkem

30. 01. 2017 14:08:24
Víra je soukromým vyjádřením vztahu člověka k Bohu a nošení jejích symbolů tak může být chápáno zejména v případech, kdy jejich nositel trvá na jejich nošení i tam, kde je to nepřirozené, jako první krok k misijní činnosti.

Rozsudek ve věci nošení šátku při výuce na jedné pražské střední škole sice ještě není konečný a vzhledem k občasné nepředvídatelnosti výroků naší justice se zatím nedá napsat, že jej potvrdí i soud vyšší instance, ale jedna věc se zdá býti jistou.

Ti, kdo očekávali jednoznačný postoj soudu k nošení šátku, jsou zklamáni, ať už patří ke kterékoliv straně sporu. Soud však nemohl rozhodnout jinak. Neexistuje totiž žádný obecný důvod, kvůli kterému by mělo být nošení šátku zakázáno; existují pouze okolnosti, kdy je jeho (ne)nošení namístě.

Pro nošení šátku platí stejně jako pro řadu jiných součástí oděvu nebo ozdob jediné pravidlo, a tím je přiměřenost dané situaci. Na to však není potřeba zásahů ombudsmana nebo soudních verdiktů; na to stačí obyčejný rozum a cit, pokud ovšem nejsou zatíženy dogmatem.

Často se objevuje srovnání dvou symbolů - šátku a kříže. Oba mají něco společného - ani jeden z nich není možno jednoznačně spojovat s vírou. Důkazy pro to, že nošení šátku není jednoznačným symbolem islámu, snad není třeba předkládat - stačí se dívat kolem sebe nebo zavzpomínat. Podobně je na tom kříž. Pochybuji o tom, že by si dnes někdo spojoval organizace Červeného kříže s náboženskou činností.

Zároveň se však oba symboly nejméně ve dvou věcech liší. Křížek nosí bez rozdílu muži i ženy a ani úplný zoufalec v něm nemůže vidět symbol rozdílného přístupu k pohlaví. Šátek na muži je však spíše výjimkou, a tak se náznaky toho, že šátek je přinejmenším některým ženám vnucován proti jejich vůli, objevují běžně.

Dalším rozdílem je skutečnost, že šátek je viditelný už z dálky, zatímco o křížku může velmi často vědět jen ten, kdo jej nosí.

Víra je velmi soukromým, neváhám napsat intimním vyjádřením vztahu člověka k Bohu a okázalé nošení jejích (ač třeba domnělých) symbolů tak může být chápáno zejména v případech, kdy jejich nositel až hystericky trvá na jejich nošení i tam, kde je to nepřirozené, jako první krok k misijní činnosti.

Jistě, je to jen drobnost, ale, jak říká čínské přísloví, i ta nejdelší cesta začíná prvním krokem.

Je zřejmé, že zakazovat nošení šátků nebo jiných doplňků a ozdob obecně je nesmyslem, ale trvat na jejich odložení tam, kde pro to existují oprávněné důvody, je zcela na místě a nelze je považovat za diskriminaci.

Autor: Emrich Sonnek | pondělí 30.1.2017 14:08 | karma článku: 22.22 | přečteno: 498x

Další články blogera

Emrich Sonnek

Kam směřují naše banky?

U tří přepážek pro výdej hotovosti ani noha, za nimi ovšem taky ne. K nudě srovnatelné s horkým nedělním dopolednem na opuštěné zapadlé vsi, z níž dávno odešli všichni činorodí jedinci, chybělo jenom bzučení much.

27.9.2017 v 17:52 | Karma článku: 19.06 | Přečteno: 581 | Diskuse

Emrich Sonnek

Adolf aneb nomen – omen

Jsou jména, která sice kdysi byla oblíbená, ale pak se některý z jejich nositelů zapsal do dějin tak neblaze, že to zkazil i všem sympaťákům a jejich výskyt klesl až k nule. A právě k takovým patří jméno Adolf.

17.6.2017 v 15:31 | Karma článku: 19.66 | Přečteno: 582 | Diskuse

Emrich Sonnek

Marcelám k svátku

Už od začátku roku se na Facebooku každý den objevují verše věnované těm, které a kteří právě slaví svátek. Nabízím Vám aktuální ochutnávku:

20.4.2017 v 16:50 | Karma článku: 13.71 | Přečteno: 206 | Diskuse

Emrich Sonnek

Blues

V Centrálním parku volně navazujícím na Prokopské údolí je menhir obklopený třinácti stromy podle keltského lunárního kalendáře. Jako všechny ostatní menhiry připomíná postavu. Ale co ta postava drží v levé ruce?

12.4.2017 v 15:16 | Karma článku: 13.37 | Přečteno: 195 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Jaroslav Herda

Dementi!

Mohou splnit naše očekávání? Mohou nás pozitivně překvapit? Obávám se, že ne. Zdá se, že slova byla napsána po zralé úvaze a řádně a pečlivě doložena.

21.11.2017 v 18:29 | Karma článku: 9.66 | Přečteno: 486 | Diskuse

Pavel Vávra

Sex je motor, sex je zbraň.

Posouváním a znejasňováním hranic "přípustného" ničíme možnosti pro seznamování, ale také ničíme motor lidské civilizace a lidství tím, že "přiléváme do benzínu vodu". A dříve nebo později se ten motor zadře.

21.11.2017 v 18:05 | Karma článku: 17.77 | Přečteno: 417 | Diskuse

Tomáš Flaška

Měli bychom být za invazi v roce 1968 vděční

"Československo by mělo být Sovětskému svazu za rok 1968 vděčné: historie pražského jara." Tento článek vyšel v den návštěvy prezidenta Zemana v Rusku na serveru Zvezda.

21.11.2017 v 16:09 | Karma článku: 37.71 | Přečteno: 1180 | Diskuse

Jiří Turner

Konverze od ateismu k ateismu

Moudrost náboženství by měla patřit celému lidstvu, i těm nejracionálnějším z nás, a zasluhuje, aby si jí i její největší odpůrci zaobírali. Náboženství je příliš užitečné a vlivné, než aby se mohlo zcela přenechat věřícím.

21.11.2017 v 15:23 | Karma článku: 12.84 | Přečteno: 479 | Diskuse

Alena Kulhavá

Jak fakenews a nepravdy ovlivňují nejen výsledky parlamentních a prezidentských voleb v ČR

Pravda zvítězí platí skutečně až při pohledu tváří tvář smrti a někteří i to obejdou a pak je otázka, co prožívají potom (pokud vezmeme zkušenosti různých náboženství pouze jako teoretické možnosti). Je odpovědnost na politicích?

21.11.2017 v 14:31 | Karma článku: 14.74 | Přečteno: 673 |
Počet článků 151 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 947

Přiznávám, že nic z toho, co jsem napsal, píšu nebo se chystám napsat, není pravda, ale jen můj pohled na věc. Jediná jistota, kterou vám mohu poskytnout, je, že četbou mých textů přijdete o větší než malé množství svého času.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.